xSAM Chat


ShoutMix chat widget

Saturday, April 24, 2010

Lagu Metallica untuk lawan Taliban

Pasukan AS dilaporkan telah memanipulasi muzik dari kumpulan metal Metallica dan Thin Lizzy untuk memerangi pasukan Taliban di Afghanistan.

Pasukan khas memanfaatkan dentuman muzik daripada kedua-dua kumpulan band tersebut untuk membuat pemberontak keluar dari kampung-kampung yang tersebar di wilayah Marjah.

Beginilah kawasan kampung di pergunungan di Afganistan. Koleksi gambar penuh di blog "Strange World".Seorang sarjan yang tak mau disebutkan namanya mengatakan kepada AP bahawa penyokong Taliban secara umumnya “membenci” muzik terutama metal, namun sebaliknya muzik ini dapat “memotivasi” para tentera AS.

Selain daripada kedua-dua kumpulan band tersebut, para pasukan khusus cuba memainkan lagu lain dari sebuah kenderaan yang dilengkapi dengan “speaker besar “berjudul ‘Pretty Fly For A White Guy’ yang dibawakan oleh kumpulan muzik The Offspring.

Menurut The Guardian, muzik tersebut dicampur dengan mesej yang mengandungi ancaman terhadap terpaksa diserahkan kepada Taliban bahawa “mereka juga akan mati”.

Walau bagaimana pun, taktik tersebut dikecam oleh komander tentera di kawasan itu.

Jika di Malaysia kalau digunakan tektik ini ramai remaja akan keluar juga tapi bukan kerana bengang tetapi ‘banging’.

Sumber: AP

0 comments:

Post a Comment

Linkwith

Related Posts with Thumbnails