xSAM Chat


ShoutMix chat widget

Wednesday, April 28, 2010

Kenapa Perlunya Kamera Video dan Kotak Hitam Di Dalam Kereta Penguatkuasa Undang-Undang?

Aku rasa sistem kamera video dan kotak hitam perlu dipasang ke dalam semua kereta penguatkuasa undang-undang,termasuklah motor polis trafik.Selain daripada menjadi bahan bukti pendakwaan,ini juga dapat dijadikan bahan pembelaan kepada pihak tertuduh jika perbicaraan di mahkamah dilakukan.

Selain daripada itu,ini juga dapat dijadikan satu bentuk kawalan ke atas polis-polis yang makan rasuah.

Apa faedahnya?

1. Bahan bukti dalam bentuk video adalah satu evidence yang sangat kukuh.Jika kita cuba merungkai sesuatu kes dengan menggunakan ayat lisan yang terkandung dalam report polis atau soal jawab di mahkamah,besar kemungkinan pandangan penulis atau saksi itu bias.

2. Pihak atasan Polis dapat memantau aktiviti tidak sihat yang dilakukan oleh pihak polis.

3. Video mampu menceritakan bermacam-macam dan kotak hitam mampu memberikan data mengenai analisa pergerakan kenderaan tersebut.

4. Kita dapat menerbitkan rancangan yang memaparkan kejadian-kejadian yang dilalui oleh pihak penguatkuasa undang-undang.

5. Pihak-pihak tertentu dapat menjadi pembekal peralatan kamera dan kotak hitam kepada pihak penguatkuasa undang-undang,dengan ini ekonomi Malaysia dapat dibangunkan.

6. Peluang kita untuk mendapatkan kisah sebenar mengenai apa yang berlaku lebih besar.

Kalau semua kereta polis memang dah ada kamera,apa kata kita rujuk video tu nanti?Kalau takde,bolehla bukak tender sebelum ada lagi budak kena tembak.

0 comments:

Post a Comment

Linkwith

Related Posts with Thumbnails