xSAM Chat


ShoutMix chat widget

Tuesday, June 22, 2010

Pembinaan semula WTC

World Trade Center di New York City (WTC) yang runtuh kini dibangunkan kembali. World Trade Center yang dikenali juga Menara Kembar, 110 tingkat ini sebelum ini mengalami kebakaran pada 13 Februari 1975 dan serangan bom kapal terbang pada 26 Februari 1993.

Ketujuh bangunan asli kompleks hancur pada Serangan 11 September 2001: WTC 1, WTC 2 (Menara Utara dan Selatan), dan WTC 7 runtuh; WTC 3 (Hotel Marriott) hancur kerana runtuhnya WTC 1 dan WTC 2; sedangkan WTC 4, WTC 5, dan WTC 6 mengalami kerosakan yang tak dapat diperbaiki hingga akhirnya terpaksa dihancurkan.

Sehingga Amerika menuduh Islam sengai pengganas walau pun mereka tidak mempunyai bukti yang kukuh untuk menuduh orang Islam sebagai pengganas.

Setelah diratakan tanah, para arkitek telah merancang untuk membangun kembali WTC. Berikut adalah karya arkitek terkenal di dunia seperti Santiago Calatrava, David Childs, Norman Foster, Frank Gehry, Fumihiko Maki, dan Richard Rogers yang bekerjasama dalam pembinaan kembali bangunan WTC ini.
wtc baru
wtc baru @isuhangat
wtc baru @ isuhangat
wtc baru @ isuhangat
wtc baru @ isuhangat
wtc baru @ isuhangat
new wtc @ isuhangat

0 comments:

Post a Comment

Linkwith

Related Posts with Thumbnails