xSAM Chat


ShoutMix chat widget

Thursday, March 25, 2010

Bas Terpantas Di Dunia

http://www.inilah.com/data/berita/foto/414301.jpg

London - Pujian pantas diberikan kepada mahasiswa daripada Belanda. Buktinya, bas yang disebut Superbus menjadi bas terpantas di dunia kerana mampu memecut hingga 209 km/jam.
Superbus menggunakan tenaga eletrik yang mampu menampung 23 orang penumpang. Bas yang kerangkanya diperbuat daripada aluminium dan serat karbon ini juga mewah dengan sejumlah fitura di dalam kabin.

Dengan menggunakan tenaga dari baterai lithium-polimer yang dihasilkan dari sepasang motor eletrik, bas ini mampu menghasilkan tenaga maksimum 400 tenaga kuda. Jika dilihat, mobil ini seperti sebuah limousine.

Projek bas ini diketuai oleh Wubbo Ockels, Antonia Terz, dan Joris Melkert dengan kumpulan mahasiswa didikan mereka yang telah menyelesaikan tahap pembinaan pertama. Wubbo Ockels adalah astronaut Belanda yang pertama, Antonia Terzi adalah mantan anggota pasukan Formula One (F1) BMW-Williams untuk urusan mesin, dan Joris Melkert adalah salah satu pemikir dari projek NUNA 3, iaitu mobil bertenaga matahari terpantas di dunia.

Superbas nantinya akan digunakan di Dubai, Uni Emirat Arab (UEA).

0 comments:

Post a Comment

Linkwith

Related Posts with Thumbnails