xSAM Chat


ShoutMix chat widget

Saturday, August 29, 2009

Inilah realiti undang-undang di Malaysia

Mari kita bandingkan dua kisah benar dibawah....... Kartika Sari, ditahan ketika minum arak disebuah kelab, telah di bicarakan dan dijatuhi hukuman oleh seorang Hakim Mahkamah Tinggi Syariah di Pahang. Beliau telah dijatuhi hukuman denda RM5,000.00 dan enam kali sebatan rotan, yang akan dilaksanakan mengikut kaedah dan teknik dalam perundangan Islam.

Wanita berani ini telah membayar denda dan bersedia menjalani hukuman rotan tersebut. Kartika BELUM lagi menjalani hukuman rotan tersebut. Ketika ini, media-media perdana memberi publisiti yang meluas dan memberi gambaran yang Kartika sebagai seorang yang menjadi mangsa kekejaman undang-undang syariah. Pemimpin tertinggi kerajaan termasuk PM sendiri tanpa segan silu menunjukkan simpati dengan"memujuk' Kartika supaya "jangan menerima keputusan mahkamah dengan redha".Maknanya Kartika di minta supaya merayu pada mahkamah agar meringankan hukuman tersebut.Bila pemimpin bersuara, Mahkamah kemudian menangguhkan hukuman sehingga selesai bulan Ramadhan.

Dimanakah kredibeliti Mahkamah Syariah?


Tahanan ISA, Mat Sah Satray telah ditahan oleh pihak berkuasa sejak 18 April 2002, tetapi tidak pernah sekalipun dibawa ke Mahkamah untuk dibicarakan. Walaupun kes beliau tidak pernah di dengar oleh mana-mana hakim dan beliau tidak pernah dijatuhi hukuman oleh mana-mana hakim mahkamah, beliau telah didenda menjalani kehidupan seperti banduan lebih 7 tahun lamanya.Tahanan ISA terpaksa redha dengan hukuman tanpa perbicaraan itu.

Tiada seorang pun pemimpin mahupun media perdana bersimpati pada tahanan yang telah dipisahkan dari anak isteri bertahun-tahun lamanya. Simpati itu mungkin boleh ditunjukkan dengan memberi peluang mereka dibicarakan di mana-mana mahkamah terbuka, sepertimana hak yang telah diberikan pada Kartika yang memang jelas menlanggar undang-undang Islam.Yang jelas, semua pemimpin dan semua rakyat Malaysia tetap meyalahkan dan memberi tanggapan buruk pada tahanan ISA, yang sepanjang hayat akan membawa tanda nama "mengancam keselamatan" negara.

Dimanakah keadilan?

0 comments:

Post a Comment

Linkwith

Related Posts with Thumbnails