xSAM Chat


ShoutMix chat widget

Wednesday, May 12, 2010

PERKESO Labur Di Syarikat Arak

http://www.theiagroup.com/upload/images/CALOGOS/perkeso.gif
PUTRAJAYA: Pertubuhan Keselamatan Sosial (Perkeso) akan melupuskan pegangan sahamnya di dalam syarikat minuman keras Carlsberg Brewery Malaysia Berhad (Carlsberg), sekiranya harga yang ditawarkan adalah berpatutan, kata Ketua Pegawai Eksekutifnya, K Selvarajah.

Katanya, beliau juga sudah diberi mandat oleh Lembaga Pengarah untuk melupuskan saham itu tetapi ia bergantung kepada keadaan pasaran semasa.

“Saham ini (Carlsberg) dibeli secara berperingkat-peringkat pada 2005 kerana dividen yang diterima adalah tinggi dan menguntungkan.

“Bagaimanapun, setahun selepas itu panel penasihat pelaburan memutuskan melupuskan pegangan saham dalam syarikat minuman keras itu, namun keadaan pasaran tidak mengizinkan kami berbuat demikian ketika itu,” katanya ketika dihubungi di sini, semalam.

Selvarajah berkata, keadaan diburukkan lagi apabila kemelesetan ekonomi yang melanda negara pada 2008 menyebabkan harga saham merosot.

Justeru, katanya, Perkeso terpaksa mengambil langkah berhati-hati sebelum melupuskan saham Carlsberg itu, bagi mengelakkan pencarum menanggung kerugian.


Beliau berkata demikian ketika mengulas desakan pihak tertentu yang mahu Perkeso, agensi di bawah Kementerian Sumber Manusia, itu menarik balik pelaburannya dalam syarikat minuman keras Carlsberg.

Malah, Perkeso juga diminta memberi penjelasan berhubung pembabitannya sebagai pemegang saham dalam syarikat berkenaan memandangkan 90 peratus kakitangannya dan sebahagian besar pencarumnya adalah beragama Islam.

Difahamkan laporan tahunan Perkeso bertarikh 25 Februari lalu, mencatatkan agensi itu mempunyai sebanyak 2,155,700 saham dalam Carlsberg, menjadikannya sebagai pemegang saham yang kelima terbesar daripada 30 syarikat.

Sehubungan itu, Selvarajah meminta semua pihak tidak mensensasikan isu terbabit berikutan ia adalah isu lapuk dan Perkeso sendiri sudah lama memutuskan untuk tidak terbabit dalam syarikat seumpama itu.

0 comments:

Post a Comment

Linkwith

Related Posts with Thumbnails