xSAM Chat


ShoutMix chat widget

Monday, October 11, 2010

Berhati-hati memakai kasut crocs!

Kasut CROCS berasal dari Colorado Amerika ini dicipta sejak tahun 2002 pada mulanya direka untuk kegiatan outdoor dan berlayar. Ini kerena Crocs dibuat dari getah yang anti-slip dan waterproof sehingga mudah untuk dikeringkan.

Kasut Crocs sangat ringan dan selesa dipakai dan sebab itu kasut ini juga digunakan untuk aktiviti harian. Kasut Crocs atau pun yang tiruan cepat tersebar di seluruh dunia. Yang palsu pun dikatakan sudah selesa apa lagi yang ori.

Tapi ingat berhati-hati membeli kasut Crocs tiruan kerana mengandungi kalimah Allah.

Arkib isuhangat : http://www.isuhangat.net/2010/05/berhati-hati-beli-kasut-crocs/
Namun kini sepatu sejenis Crocs dan Flip-Flops sedang dalam pemerhatian kerana sejak 2006 banyak laporan kemalangan kasut Crocs tersepit di escalator. Sebagian besar mangasanya ialah kanak-kanak. Memang kerana sifatnya yang anti-slip sepatu ini dipakai dengan menyeret, dan ketika penggunanya berada escalator mereka sering tidak sedar mendekatkan kakinya di tepi escalator, oleh kerana ia diperbuat dari getah, akibatnya kasut itu tersangkut, sedangkan escalator terus berjalan. Di Negeri asalnya pun ada peringatan, “If you’re wearing Crocs, Be Careful”

Di Malaysia juga berlaku kejadian tersebut pada awal tahun ini, apabila seorang kanak-kanak lelaki berusia lapan tahun parah di kaki kirinya akibat tersepit di eskalator hampir satu jam di sebuah pusat beli-belah di Bandar Utama.

Berita bahaya kasut crocs di Amerika :
http://abcnews.go.com/print?id=2530368

Di Jepun telah berlaku 40 kes kasut crocs tersepit di escellator.
Malah di hospital beberapa negara juga telah mengharamkan memakai kasut crocs di hospital kerana ada kepercayaan yang getah kasut crocs boleh menarik elektrik statik dan juga dikhuatiri darah pesakit boleh menembusi kaki menerusi lubang-lubang di atas kasut crocs.
bahaya kasut crocs
Gambar-gambar kemalangan kasut crocs di escallator:
Bahaya kasut crocs
Bahaya kasut crocs
Bahaya kasut crocs
Gigi buaya getah yang kalah disepit besi escallator.
Bahaya kasut crocs
Boleh juga tersepit dari belakang ketika mula mengangkat kaki.
Bahaya kasut crocs
Bahaya kasut crocs
Boleh juga tersepit dari tepi escallator.

Oleh itu peganglah anak-anak anda yang memakai kasut crocs ori atau lebih-lebih lagi yang tiruan ketika menaiki escallator dan sampaikan pesanan kepada mereka supaya tidak tersepit.

0 comments:

Post a Comment

Linkwith

Related Posts with Thumbnails